CrossFit – styrka, kondition och gymnastik

Vi kommer ifrån 1.a april att ha en utav sveriges bäst utrustade och största träningsanläggningar för crossfit-träning. Vi är också Borlänges enda godkända och affilierade crossfit-box.

För oss är det väldigt viktigt att alla som vill kan vara med och delta på våra pass, oavsett nivå och bakgrund.

Hittills så har det inte varit någon som inte kunnat vara med för att passet varit för svårt. 

Är det för tungt? Kör lättare! 

För många reps? Kör färre! 

Kan du inte övningen? Då finns det alltid alternativa övningar som man också blir trött av.

Det enda kravet vi har det är att du gör så gott du kan utifrån dina förutsättningar. Så har det alltid varit hos oss och kommer alltid att vara.

Är du intresserad av att tävla inom crossfit så finns det väldigt fina förutsättningar för det hos oss då vi ser detta som en rolig och viktig del hos oss. 

Vill du prova på ett crossfit pass så är det bara att komma förbi och träna.

Kontakta oss innan bara.

Gäster som vill komma och träna själva (ej på pass) sms.ar till 070-4470420 så hjälper vi er att få tillgång till gymmet.

Mer allmän info om CrossFit finns om du scrollar ner lite.

Länk till crossfit journal.

Vad är då CrossFit?

”Konstant varierande funktionella rörelser under hög intensitet”

Om man översätter definitionen av CrossFit så blir det:

”Konstant varierande funktionella rörelser under hög intensitet”

CrossFit är en väldigt effektiv träningsform då träningspassen ofta är max 1 timme långa och eftersom de flesta passen är på tid och du ska uppnå någon form av resultat. Inom CrossFit försöker man bli så allsidig som möjligt. Många som går på sitt första CrossFit pass säger att det är de värsta dom gjort någonsin och det är för att man ibland får lämna sin komfortzon och göra något som man inte gjort förut vilket många inte utsätter sig för om man går på gymmet eller går ut och springer själv.

CrossFit pass är ofta eller nästan alltid i grupp vilket gör träningen roligare och det är enklare att pusha sig längre då det är fler personer i gymmet som gör samma sak som en själv.

Det som är viktigt att poängtera är att CrossFit är en träningsform för alla. Det går alltid att skala ner repetitionerna eller köra på en lättare vikt än vad som är rekommenderat ifrån början.

CrossFit är dock så mycket mer än Cirkelträning på gymmet.

Inom CrossFit vill man bli en så komplett atlet och individ som möjligt och så här sammanfattar CrossFit grundare Greg Glassman fitness i 100 ord:

”Ät kött och grönsaker, nötter och frön, en del frukt, lite stärkelse och inget socker. Håll intaget på en nivå som stödjer träningen men inte kroppsfett. Träna de huvudsakliga lyften: marklyft, frivändningar, knäböj, pressar, stöt och ryck. Lär dig gymnastikens grunder; pull-ups, dips, repklättring, armhävningar, sit-ups, pressar till handstående, piruetter, volter, split och olika positioner. Cykla, spring, simma och ro hårt och snabbt. Blanda dessa element fem till sex dagar i veckan i så många kombinationer och mönster som kreativiteten tillåter. Rutin är fienden. Håll träningspassen korta och intensiva. Lär dig och utöva nya sporter regelbundet.”

Varje år så arrangeras CrossFit games i USA som är VM i CrossFit. Tävlingarna är både individuellt och i lag där deltagarna tävlar i ca 15 olika grenar för att få fram vem som är mest vältränad. Många utav grenarna vet deltagarna inte om förrän det är dags att tävla. En slogan brukar vara: ”Prepare for the unknown and the unknowable”

Vinnaren av CrossFit games får utmärkelsen ”Fittest on earth”